در مورد استفادهء نیروهای سرحدی شوروی در داخل افغانستان
خلیل وداد خلیل وداد

 

پرولتاریای همه کشورها متحد شوید!

 

در جریان ۳ روز قابل برگشـــــت به کمیته مرکزی

ح.ک.ا. ش. (شعبهءاسناد و ارتباط سکتور3) است.

 

کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحادشوروی

 


اشد محرم

پروندهء ویژه

 

شمارهء پ. 146/94

 

به رفقا، گرباچوف، ریژکوف، چیبریکوف، شواردنادزه، یاکوولیف، یازوف، موراخوفسکی و کریوچکوف.

 

نقل از پروتوکول شماره 146 جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ 24 جنوری *1989

 

 

پرشس  وزارت امور خارجه  اتحادشوروی، وزارت دفاع و کمیته امنیت دولتی اتحادشوروی.

 

با پندارهای ارائه شده در یادداشت رفقا شواردنادزه ای. آ. یازوف د.ت. و کریوچکوف و.آ. مؤرخ 23 جنوری 1989 موافقت میشود (پیوست است).

 

 

منشی کمیته مرکزی

 

 

 

14-ای                                                                 2578

ز.پ.

 

قابل توجه: رفقا یی که اسناد اشد محرم کمیته مرکزی ح.ک.ا. ش.را دریافت میکنند،

حق ندارند آنرا به کسی بدون اجازهء کمیته مرکزی بدهند.

کاپی نمودن این اسناد و یا یادداشت از آنان قطعاً مجاز نیست.

رفقایی که این اسناد را مطالعه میکنند باید، آنرا امضأ نموده تاریخ آنرا قید نمایند.

 

 

 

پیوست بند 94 پروتوکول شماره 146

اشد محرم

پروندهء ویژه

 

کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

پیرامون استفاده از قطعات مرزی ک. گ. ب. اتحادشوروی برای

کمک به جمهوری افغانستان پس از خروج قطعات محدود ارتش شوروی

 

بنا به درخواست جمهوری افغانستان و در مطابقت با مصوبهء کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. مؤرخ 22 اکتوبر 1981 (پروتوکول 32/81) بخاطر تأمین امنیت مرزهای دولتی اتحادشوروی و ثبات در ولایات شمالی افغانستان به آنجاها واحدهای مرزبانی ک.گ.ب اتحاد شوروی با کمیت 8 هزار نفر تا عمق  100 کیلومتر سوای شهرهای هرات،  قندز و فیض آباد داخل شدند.

مرزبانان شوروی با گرفتن رابطه با حکام محلی و با اتکأ به پشتیبانی مردم، فعالانه در عملیات ضد باندهای آشتی ناپذیر مسلح مخالف، در امر توزیع کمکهای رایگان شوروی و حل یک سلسله مشکلات اقتصادی و جلوگیری از تفتینها در مرز افغانستان- شوروی سهم فعال گرفتند.

پس از پایان خروج قطعات شوروی نباید وخامت شدید اوضاع در کشور، بویژه در ولایات شمالی آنرا که ناشی از فعالیت اپوزیسیون مسلح خواهد بود، مردود دانست.

در این رابطه رئیس جمهور نجیب الله از ما در خواست نموده تا در صورت لزوم استفادهء نیروهای مرزبان ازخاک اتحادشوروی را جهت کمک به نیروهای دولتی مد نظر داشته باشیم. جانب افغانی همچنان میپندارد که  نیروهای مرزی ک.گ. ب. اتحادشوروی بخشی از وسایل جنگی و اسلحهء گروههای موتور دار و مانوری شان را به آنان واگذاشته، به مردم محلی در حالات فوق العاده یاری نموده و در امر فعالیت اقتصادی شان در خاک اتحادشوروی کمک مینمایند.

نگرانی رفیق نجیب الله پیرامون آیندهء اوضاع در ولایات با اهمیت شمالی افغانستان بجا ست. برعلاوه اوضاع اینجا رابطهء مستقیم با امنیت مرزهای طولانی 2380 کیلومتری اتحادشوروی- افغانستان دارد. گذارشهایی در دست است که نشان میدهد، یکعده باندهای آشتی ناپذیر به تفتینهای مسلحانه و غیره اقدامات از راه سرحدات دولتی آمادگی میگیرند.

با در نظر داشت نکات بالا معقول خواهدبود:

در صورت بروز حالات فوق العادهء تهدید کنندهء مرزهای ما و همچنان  در صورت درخواست رهبری افغانستان به نیروهای مرزبان ک.گ.ب. اتحاد شوروی اجازه داده شود، تا عملیات جداگانه یی را در ولایات شمالی افغانستان انجام دهند. تصمیم مربوط به این مسئله در هرصورت توسط مرکز گرفته خواهد شد؛

در هنگام خروج نیروهای مرزبان ک.گ.ب. باید تخنیک محاربوی، سلاح، مهمات جنگی و اموال دیگر را بطور رایگان در اختیار نیروهای دولتی افغانستان و تشکلات کمک کنندهء آنها در چوکات وجوه داده شدهء خویش قرار دهند. کمیته امنیت دولتی اتحاد شوروی باید در آینده نیز اموال و داراییهای فوق الذکر را از حساب قطعات مرزی و همچنان بطور جداگانه از شمار کمیته امنیت دولتی اتحاد شوروی در اختیار جانب افغانی مطابق درخواست آن قرار دهد؛ 

در صورت لزوم میشود نیروهای مرزبان ک.گ.ب. اتحادشوروی را در نیز انتقال کالاهای دارای ارزش اقتصادی- ملی و غیره که از اتحادشوروی به مناطق سرحدی افغانستان مطابق روابط مستقیم و همچنان در چوکات همکاریهای اقتصادی افغانستان- اتحادشوروی گسیل میشوند، استفاده کرد؛

نیروهای مرزبان ک.گ.ب. اتحادشوروی باید در امر کمکهای بهداشتی وغیره به باشندگان نواحی مرزی افغانستان در صورت بروز آفات طبیعی، در حالات فوق العادهء دیگر و منجمله در امر پذیرش افراد جداگانه از نواحی مرزی به خاک اتحادشوروی کمک نمایند؛

به کمیتهء دولتی کشاورزی وظیفه سپرده میشود، تا یکجا با شوارای وزیران ترکمنستان اتحادشوروی مسئلهء در اختیار قراردادن چراگاهها در نزدیکی سرحد در خاک اتحادشوروی را با در نظر داشت آن که نیروهای مرزبانی ک. گ. ب. اتحادشوروی امور کنترول و اقدامات مربوطه را در نواحی مورد استفادهء اقتصادی افغانها انجام خواهد داد، بررسی نماید.

از اخذ تصمیم مربوطه رفیق نجیب الله در آگاهی قرار گیرد. 

 

 

 

 

ای. شواردنادزه                                         د. یازوف                                     و. کریوچکوف

 

 

23 جنوری 1989

شماره 135-ک

 

15- ای.آ.، آ.گ.

ز. پ.

2578


February 27th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی